سید احسان قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه کمبود منابع مالی یکی از مهمترین چالشهای پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس است گفت: از سرمایهگذاری و تامین اعتبارات مالی توسط آستان قدس رضوی در این پروژه ملی استقبال میکنیم. سرمایه گذاری در این پروژه حتما با بازگشت اصل سرمایه و سود آن همراه است. پیشنهاد میکنیم ورود آستان قدس به این پروژه به صورت BOT باشد که بتواند بعدها از منافع بهرهبرداری استفاده کند.
به گزارش عیارآنلاین، راهآهن چابهار ـ سرخس یکی از مهمترین اولویتهای زیرساختی شرق کشور است. احداث این زیرساخت ریلی علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این منطقه از کشور خواهد داشت. محور ریلی چابهار ـ سرخس از ۲ قطعه اصلی تشکیلشده؛ قطعه اول آن از چابهار تا زاهدان، امکان اتصال چابهار به شبکه ریلی و قطعه دوم آن، امکان اتصال زاهدان به بیرجند و نهایتاً اتصال به سرخس را فراهم میکند.
عملیات عمرانی قطعه اول با طول ۵۸۰ کیلومتر، از سال ۸۹ وارد فاز اجرایی شده و هماکنون پس از گذشت ۸ سال از شروع پروژه دارای پیشرفتی کمتر از ۳۵ درصد است، این درحالی است که قطعه دوم که از سال ۹۳ در ردیف بودجه عمرانی کشور قرارگرفته است، بعد از گذشت ۴ سال تقریباً هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است.
کمبود منابع مالی یکی از مهمترین دلایل عدم پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی است. در همین راستا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آستان قدس رضوی (ع) به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در آبادنی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از ماموریتهای محرومیتزدایی خود بویژه در شرق کشور میتواند به عنوان متولی این پروژه در قالب قراردادی BOT ( ساخت، بهرهبرداری و انتقال) زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را فراهم آورد.
در همین راستا، سید احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی گفتگویی با پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین کرده که متن آن به شرح زیر است.
قاضیزاده هاشمی درخصوص ورود آستان قدس رضوی به پروژه خط ریلی چابهار-سرخس گفت: کمبود منابع مالی یکی از مهمترین چالشهای پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس است. از سرمایهگذاری و تامین اعتبارات مالی توسط آستان قدس رضوی در این پروژه ملی استقبال میکنیم.
عضو فراکسیون جوانان مجلس درخصوص مزیتهای سرمایهگذاری در پروژه چابهار-سرخس گفت: سرمایه گذاری در این پروژه حتما با بازگشت اصل سرمایه و سود آن همراه است.
وی ادامه داد: پیشنهاد میکنیم ورود آستان قدس به این پروژه به صورت BOT باشد که بتواند بعدها از منافع بهرهبرداری استفاده کند. اطمینان داریم سرمایه گذاری آستان همراه با کسب درآمد بالا خواهد بود.
قاضی زاده هاشمی درخصوص ظرفیتهای شرق کشور گفت: وجود پتانسیلهای ترانزیتی در شرق بین کشورهای افغانستان، پاکستان، هند و کشورهای آسیای میانه، وجود بندر چابهار، کنارک و سواحل اقیانوسی مکران که امکان پهلوگیری کشتیهای غول پیکر را به وجود آورده است به همراه ظرفیتهای فراوان کشاورزی، گردشگری و معدنی ازجمله مهمترین ظرفیتهای شرق کشور است.
انتهای پیام/
آیینه رسانه ها :
سرمایهگذاری در خط آهن چابهار-سرخس برای آستان قدس پر سود خواهد بود / عیارآنلاین